Om rosa sløyfer og kreftstatuser

Det er oktober, og tid for å kle seg i rosa, sette rosa sløyfer på profilbildene på facebook for å vise at man støtter brystkreftsaken. Også kommer “kreftstatusene” på Facebook. De går i perioder året gjennom, men kommer nok ekstra godt fram denne måneden. En hjerteskjærende tekst, og til slutt står det: “Lim inn denne hvis noen du bryr deg om har hatt kreft”. 

Vi bryr oss om kreft. Og krefstatusene forteller oss at vi ikke bryr oss hvis vi ikke kopierer dem og deler dem videre. De spiller på samvittigheten vår. Jeg er en av de som ikke bryr meg. Liksom. 

Faren min har hatt kreft. Onkelen min har hatt kreft. Farfar døde av kreft. Flere ganger i året tar jeg avskjed med pasienter som dør av kreft. Selvsagt bryr jeg meg om kreft. Og om kreftforskning. Men jeg bryr meg ikke om å dele en status for å fortelle at jeg bryr meg om alle som er rammet av kreft. Uten å gjøre noe mer enn å dele den statusen. Hadde det enda stått “Sett denne på profilen din for å vise at du har donert 100 kr til kreftforskning”, da hadde det vært helt fint. 

Så denne måneden vil jeg gjerne utfordre dere som kan: gi et lite beløp til kreftsaken. Dere kan enten støtte Rosa sløyfe aksjonen her. Eller gi et valgfritt beløp til Kreftforeningen her. Etterpå kan du gjerne dele en status på at du har gjort det, hva du har gitt er din sak. Husk at alle monner drar, har du 50 kr å gi, så gi det. Det er tanken som teller! <3 


Hun går for rosa, gjør du? <3
 

2 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg!
      Min lillesøster døde av brystkreft i fjor, bare 27 år gammel. Min mor har hatt brystkreft to ganger. Og jeg har fått påvist genfeilen som rosa sløye aksjon fokuserer på – Arvelig bryst og eggstokkkreft.
      MItt bidrat til aksjonen er at jeg i bloggen deler min historie. Har også vært i lokalavisen.
      I går startet jeg en innsamlingsaksjon til minne om min søster. Hvor jeg oppfordrer alle mine lesere til å støtte saken.

    2. Anne: For en sterk historie! Jeg var såvidt inne og leste litt på bloggen din. Skal sette meg ned med den i helga. Beundrer deg som klarer å skrive om det, være så åpen! Vit at du gjør en forskjell for noen med din åpenhet <3 Viktig tema!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg