Gode hestedager

Det er vår, vinterpelsen løser i store tufser mens sommerpelsen venter på å få titte frem. Vi koser oss med gode hestedager på Stall Hangus. Helga har gått med til mye hestekos og fine turer.

På fredag var det tur med Vendela og nordlandshoppa Mariska, og Anne Linn med nordlandshoppa Lykke. Sistnevnte er min søster og hennes hest. De har akkurat flyttet tilbake til Stall Hangus. Vi fikk oss en fin tur i Ilebrekkeskogen på spreke hester. Vi fikk til og med prøvd oss som sprangryttere alle tre. Mariska valgte å hoppe et nedfallstre fra skritt, og de to andre skulle ikke være noe dårligere. Det kom brått på Anne Linn, som hater å hoppe, og det ble et syn for guder. Hun landet fint på beina, ved siden av Lykke.. Jeg, som heller ikke er så glad i å hoppe, stilte mer forberedt da Dögg gjorde et lignende stunt. Det ble en veldig morsom Snapstory av det, fra Anne Linns side.. 😉


Anne Linn og Lykke


Snapstoryen oppdateres! 


Dögg og meg! 


Dögg og meg

 

 

På lørdag var det banetrening som stod på planen. Dögg er ikke mye skvetten av seg og synes det er helt okei at jeg kommer bort til henne når hun ligger. Det er ikke alle hester som synes det er greit, de er jo ekstra sårbare når de ligger. Siden de er byttedyr liker de best og kunne ta beina fatt hvis en fare skulle melde seg. Tamme hester har et mer avslappet forhold til dette, men instinktene sitter i. Det tok litt tid før Dögg ikke var rask med å reise seg når jeg kom, men nå kunne hun ikke brydd seg mindre og vi har stadig noen kosestunder. I går hadde vi en koselig stund i luftegården. Hun lå og slappa av, jeg satt ved siden av og klappet henne. Etter en stund la hun seg helt flatt, et tegn på at hun virkelig slapper av og stoler på at jeg ikke skal spise henne. 


Dögg var litt slaff i leffa, og synes livet var deilig!

Etter en stund reiste hun seg opp og synes det var greit å bli med på en aldri så liten økt på banen. Banen var litt tung, jeg hadde klokker på henne og det var nok litt tungt det også. Hele seansen var rett og slett litt tung. Men jeg fikk de gangartene jeg ville ha – når jeg ville ha dem. Plukket av klokkene etterhvert og alt gikk litt lettere. 🙂

I dag har Dögg og jeg hatt en deilig runde i Essoskogen. Vi møtte hyggelige turgåere og barn som fikk klappe – det er viktig å gjøre seg populær så vi får fortsette å bruke et så fint turområde som Essoskogen er. 

Dögg løsnet og ble virkelig fin å sitte på underveis på turen. Tidvis skulle jeg ønske det satt noen dommere som kunne se hvor fin hun var, rundt i trærne. Den gode ridefølelsen holder i massevis den også. Hun fikk frese godt fra seg i galopp også. Kondisen kunne vel vært litt bedre, hun blåste fælt på slutten. Det kommer seg utover nå som vær og føre er mer ridevennlig. 


Kosestunder er like viktig som rideturer!

Lykke var sprek som ei loppe i dag. Hun har blitt et lite fellesprosjekt. Det er en familie som skal ha henne en del da Anne Linn ikke har så god tid. Lykke har hatt mye fri denne vinteren og har endel kilo hun må av med. Hun er også ute av form og stiv i kroppen. Det positive er at hun er veldig positiv og arbeidsvillig. Vi oppmuntrer henne med mye ros og gode ord, for hun prøver virkelig så godt hun kan. I dag trengte hun litt kjærlig tukt for å få ut litt krutt. Hun fikk noen runder i longe-lina på begge hender. Det var høy bakbeinsføring og mye galopp. Det tok ikke så lange tiden før hun var sliten da.. 

Etterpå fikk hun tante, altså meg, på ryggen. Hun er stiv, spesielt på den ene hånden og hun setter meg skjevt. Det positive er at hun lar seg rette opp. Hun søker også fint ned. Det blir nok en del dressurarbeid framover. I tillegg til turer og slankings. Det viktigste er at treningen er lysbetont. 

video:img6034
Et stykk sprek hest! Vrooom! 
video:img6035

Her har hun landet litt… 😉

 

Hun har vært hos oss en uke i morgen og er satt lett i gang med litt trim hver dag. Jeg synes hun har blitt mye bedre bare på denne uka, og håper hun er enda bedre neste uke. 🙂

#stålerødlykke #nordlandshest #lyngshest #döggfraulvehave #islandshest #hestehygge #ripsraps

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg