Gamle folk og godteri…

Vi blir titt og ofte budt på diverse godis vi såkalte engler i hvitt eller blått. Og det er veldig hyggelig, men vi har våre triks i ermet, basert på erfaringer fra et yrkesliv. Hør bare her. 

Sanne historier fra helsevesenet

Del 1 – Sjokolade med fyll

Gammel dame: “Ta en sjokolade da!”

Meg: “Nei, takk du! Hakke godt av det vettu..” (Er jo lov å prøve seg!)

Gammel dame: “Joooda, deeet tåler du! Kom igjen!” (Jeg frykter hva jeg har i vente…)

Meg: “Okei da, takk, tar’n på vei ut jeg!”  (Med håp om å finne en søppelkasse på veien, det stikker litt i magen og kaste noe man får, men….)

Gammel dame: “Neida, ta en bit nå!”

Jeg: “Ehe, ja, jo…” (Jeg tygger febrilsk, lukker nesa og gjør mitt beste for å skjule en grimase. Som jeg trodde; det var visst likør i den….)

Tindrende øyne som ser på meg og sier “var’n ikke god?!” Jeg: “Hehe, joda, kjeeempegod…! Tusen takk” Hvorpå hun kvitterer med; “Jammen, ta en til da…!!” Meg: “*Host, host* Jotakk! Ha en fin dag da!” (Jeg løper rett til nærmeste søppelbøtte…)

Del 2 – Håndknuga kamferdrops:

Hun knuger kamferdropsene godt i hånden sin, slik har hun sittet lenge og vel. Jeg aner ikke hvor den hånden har vært før, og hvor nøye den er vasket… Og jeg vet ikke om hun har smakt litt på dropsene selv.

“Her, ta et drops!!” Hun har langtkommen demens og jeg vet hun blir sint hvis jeg sier nei. Tar i mot dropset og slipper det med en godt innøvd bevegelse ned i lommen mens hånda er på vei mot munnen før jeg smatter fornøyd og sier “Tusen takk, så snill du er!”

Del 3 – M&M:

Den gamle damen har en skål med sjokolade på bordet sitt. Hun byr villig vekk av den og noen tar sikkert i mot. Noen som ikke vet at det er M&M uten det fargesprakende skallet på. Hun liker nemlig bare skallet selv. 

Del 4 – Sjokoladebonanza i lomma

Jeg har vært på kveldsrunden min og mer enn én har insistert på å fylle lommen min med Twist på vei ut døra. Hun som sa “du er sånn lubben og god du!” har jo rett i det. Jeg ser ut som en som setter pris på å få lommen fylt med Twist. Og noen ganger frister det skikkelig. Så har vi de gangene det ikke frister, og jeg glemmer sjokoladebitene i lomma. Kroppsvarme innpakkede Twistbiter lekker ut av papiret sitt til slutt, det skal jeg love deg! Og mot slutten av kvelden er både telefon, nøkler, håndsprit og innsiden av lommen skikkelig sjokolademarinert. 

Del 5 – Kvikk Lunsj-damen

Jeg er skikkelig glad i Kvikk Lunsj. Mens andre stadig legger den på bordet til felles glede skal jeg love at jeg sjelden gjør det. Jeg liker hun med Kvikk Lunsjen. Hun bidrar godt til at jeg holder meg “lubben og god”. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg